notícies

El lleure professional, una necessitat

23/12/2014

L'impuls del lleure educatiu ha deixat de ser una opció per convertir-se en una necessitat. Les transformacions socials multipliquen els espais i els moments en què infants i joves disposen de temps lliure i, al mateix temps, accentuen les dificultats de les famílies per conciliar els horaris professionals dels pares i els moments d'oci i aprenentatge compartit. L'existència d'una àmplia xarxa de serveis professionals que atenguin aquestes necessitats amb qualitat i amb garantia educativa és, per tant, una necessitat de primer ordre, fins al punt que hauríem de situar-la ja en el camp dels drets socials. L'educació en el temps de lleure és una component essencial del procés maduratiu i els aprenentatges d'infants i joves i, per tant, ens cal garantir que la totalitat de la ciutadania hi podrà tenir accés, en igualtat de condicions, però també amb garantia de qualitat.

Ni la igualtat ni la qualitat no es podran garantir si els serveis no es presten de forma professional, amb treballadors especialitzats i qualificats, amb estructures organitzatives eficients i amb un nivell d'excel·lència que no deixi mai de banda la component educativa d'aquest sector d'activitat. És per això que l'Acellec defensa la professionalització dels serveis, no pas en contraposició a la tasca d'organitzacions i institucions associatives, si no més aviat al contrari, com a garantia que els valors i fonaments que són en l'origen del lleure educatiu arribaran i seran a la disposició de la totalitat de la població. Per a l'Acellec i les seves empreses, la professionalització dels serveis implica necessàriament l'existència d'un projecte educatiu al darrera de qualsevol servei prestat, la garantia de l'atenció personalitzada a tots els usuaris i la universalització de les seves propostes, de manera que cap noi o noia se'n pugui veure exclòs. Les empreses generen equips de professionals estables i de llarga experiència i mantenen actius departaments educatius que asseguren els continguts i la qualitat de qualsevol activitat o servei. La continuïtat de les seves estructures permet, a més, que els professionals s'adaptin als canvis socials, a les noves necessitats, i a les innovacions en el camp pedagògic. La formació continuada i l'actualització de coneixements és una clau essencial per matenir la necessària tensió d'uns serveis que atenen quotidianament centenars d'infants i joves.

La professionalització del lleure educatiu, d'altra banda, és una expressió del seu èxit. Allò que dècades enrera es desplegava amb la única actuació del món del voluntariat i associatiu, ha consolidat avui uns sistemes de treball i uns continguts que són assumits pel conjunt de la ciutadania fins al punt de percebre'ls com a elements necessaris dels processos formatius de nois i noies. Per tant, allò que es percebia com una opció de vida triada per determinades famílies, és ara una condició essencial del nostre sistema de benestar social. Una necessitat que només es pot garantir amb un treball especialitzat i professionalitzat. Aquesta és l'aposta del sector empresarial que representa l'Acellec: la preservació dels valors i fonaments teòrics del lleure educatiu i la seva universalització a través d'un sistema de prestació de serveis professional, rigorós i de qualitat. Volem ser la garantia de futur del lleure educatiu.