notícies

Es crea una plataforma unitària per a la promoció de les colònies escolars

La seu de la Fundació Artur Martorell va acollir ahir l’acte de presentació del projecte Colònies i Educació i la Declaració per a la promoció de les colònies escolars, amb la participació d’una trentena de representants d’organitzacions vinculades al món de l’educació, dels professionals implicats en el sector i del món acadèmic. El projecte es planteja, entre d’altres objectius, aconseguir un reconeixement formal de les colònies escolars com a part del sistema educatiu, la validació acadèmica dels seus continguts i valors pedagògics i l’aprovació de mesures per facilitar a docents i centres escolars la realització d’aquest tipus d’activitat.

La seu de la Fundació Artur Martorell va acollir ahir l’acte de presentació del projecte Colònies i Educació i la Declaració per a la promoció de les colònies escolars, amb la participació d’una trentena de representants d’organitzacions vinculades al món de l’educació, dels professionals implicats en el sector i del món acadèmic. El projecte es planteja, entre d’altres objectius, aconseguir un reconeixement formal de les colònies escolars com a part del sistema educatiu, la validació acadèmica dels seus continguts i valors pedagògics i l’aprovació de mesures per facilitar a docents i centres escolars la realització d’aquest tipus d’activitat.

Per aconseguir les seves finalitats, Colònies i Educació preveu el seu desplegament inicial durant 2014 i 2015, amb més d’una vintena d’actuacions concretes. La primera passa d’aquest recorregut va consistir en la presentació ahir de la Declaració per a la promoció de les colònies escolars, en la qual es resumeix la filosofia del projecte i s’enumeren els seus objectius prioritaris. Des d’ara mateix i fins a l’estiu d’enguany, es recolliran adhesions a la declaració per estendre el suport social i cívic al projecte tant com sigui possible i es posaran en marxa les primeres actuacions per donar compliment al projecte. Entre les mesures previstes és imminent la creació d’un grup de treball tècnic amb la participació de representants del Departament d’Ensenyament de la Generalitat, que ja hi ha donat el vist-i-plau, i l’elaboració de propostes de contingut acadèmic i científic, per a les quals ja s’ha contactat amb totes les universitats catalanes, la majoria de les quals ja ha mostrat predisposició a participar-hi.

Les tres organitzacions que impulsen inicialment el projecte són l’Associació de Cases de Colònies i Albergs de Catalunya (ACCAC), La Confederació (Patronal del Tercer Sector Social de Catalunya) i l’Associació d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura (Acellec). La trobada d’ahir es va constituir com a Consell Consultiu,  i el grup impulsor del projecte el reunirà com a mínim una vegada l’any per explicar les actuacions realitzades, per recollir opinions, esmenes i noves propostes, i per mantenir els seus continguts i prioritats en actualització permanent, amb la voluntat de recollir tota la diversitat i sensibilitats que coexisteixen en el sector.

Tot i que la campanya de recollida d’adhesions encara no s’ha iniciat, ja s’ha recollit el suport, entre d’altres, de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, la Federació Catalana de Cooperatives d’Ensenyament, el degà de la Facultat de Formació del Professorat de la UB, de la Coordinadora de l’Animació Sociocultural de Catalunya i de l’Associació de Professionals de les Polítiques de Joventut.

A més d’elles, a l’acte d’ahir van ser convocades associacions professionals vinculades al sector, federacions d’associacions de pares i mares d’alumnes, sindicats i formacions polítiques amb representació al Parlament de Catalunya.

Els impulsors del projecte volen posar de relleu el fet que les estades o convivències en cases de colònies són un element distintiu del sistema educatiu català i aporten valors pedagògics i vivencials als quals difícilment podran accedir els infants i els joves des de les aules. Malgrat la llarguíssima tradició de les colònies escolars a Catalunya (pràcticament es remunta un segle enrere), és perceptible l’aparició de dificultats creixents, lligades a l’enduriment del context econòmic, a dificultats en les condicions de treball dels docents i a aspectes d’organització acadèmica i logística dels centres d’ensenyament del sistema educatiu reglat.

En un intent de positivar l’actual situació de dificultats, els promotors de la iniciativa volen convertir la necessitat d’actuar en una oportunitat per consolidar els valors pedagògics, per refermar el reconeixement públic i social i per millorar la qualitat de l’oferta existent. És per aquesta raó que es demana la complicitat de les administracions i del conjunt de la comunitat educativa.