ESTATUTS
Associació Catalana d'Empreses del Lleure, l'Educació i la Cultura
Aprovada la darrera actualització en l'Assemblea General del 14 de juny de 2022
Descarregueu-vos els Estatuts
en format PDF aquí
TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS
Denominació, normativa aplicable, àmbit territorial i funcional, durada, domicili i finalitats.
ARTICLE 1. DENOMINACIÓ I NORMATIVA APLICABLE
El contingut d’aquests estatuts obliga tots els afiliats de l’esmentada associació.
ARTICLE 2. ÀMBIT TERRITORIAL I FUNCIONAL
L’Associació és una organització dins l’àmbit de Catalunya, sense ànim de lucre i que respon als principis democràtics en la seva organització i el seu funcionament, garantint l’autonomia de les persones físiques i jurídiques que la constitueixin, sense perjudici del caràcter vinculant que tenen els acords vàlidament adoptats pels òrgans de govern de l’associació en matèries que afectin aquesta i que afectin l’interès comú de les seves afiliades.
ARTICLE 3. DURADA
L’Associació es constitueix per temps indefinit, i la seva dissolució es portarà a terme de conformitat amb les lleis vigents i els preceptes continguts en aquests estatuts.
ARTICLE 4. DOMICILI
El domicili social s’estableix al carrer Ramon Turró, 71, 08005 Barcelona, sense perjudici que els seus òrgans de govern puguin acordar en qualsevol moment el canvi de domicili, i també establir-ne les delegacions i les representacions que consideri més adients per a la consecució de les seves finalitats, supòsit en el qual es comunicarà l’esmentat canvi de domicili a la corresponent oficina pública de registre d’estatuts.
ARTICLE 5. FINALITATS
TÍTOL II. DELS MEMBRES DE L'ASSOCIACIÓ
CAPÍTOL I. DE L'AFILIACIÓ
ARTICLE 6.
Poden ser membres de l’Associació aquelles persones físiques o jurídiques que exerceixin legalment, de manera regular i amb fórmula empresarial, incloses les treballadores autònomes, dins del territori de Catalunya, projectes i activitats de desenvolupament comunitari, programes i serveis socioculturals i de cultura de proximitat, d’educació en el lleure, d’oci, d’educació formal i no formal i d’esport educatiu, així com la gestió de cases de colònies i altres instal·lacions juvenils i familiars de caràcter educatiu. Tanmateix, la Junta Directiva podrà donar entrada, com a membre adherida i amb els drets i obligacions que oportunament la mateixa Junta estableixi, a aquelles empreses que acreditin trobar-se en tràmit de constitució i legalització per al desenvolupament de les activitats assenyalades.
Així mateix, podran ser sòcies aquelles persones jurídiques constituïdes com a associacions, que estiguin formades per més persones físiques o jurídiques, i constituïdes vàlidament com a tal. Es requereix que, com a mínim, dues de les persones físiques o jurídiques que constitueixin aquestes associacions exerceixin legalment, de manera regular i amb fórmula empresarial, incloses les treballadores autònomes, projectes i activitats de desenvolupament comunitari, programes i serveis socioculturals i de cultura de proximitat, d’educació en el lleure, d’oci, d’educació formal i no formal i d’esport educatiu, així com la gestió de cases de colònies i altres instal·lacions juvenils i familiars de caràcter educatiu. Tindran la consideració de sòcies col·lectives i la seva afiliació es regirà pel que es disposa en els presents estatuts.
L’associació portarà un llibre de Registre de Sòcies, on constaran les altes i baixes, que estarà permanentment actualitzat i a disposició de les sòcies.
CAPÍTOL II. ADQUISICIÓ DE LA CONDICIÓ D'AFILIADA
ARTICLE 7.
L’afiliació a l’associació serà voluntària per a la peticionària i, en qualsevol moment, les seves membres podran deixar de ser-ho, sempre que ho notifiquin per escrit a la Junta Directiva, amb una antelació de deu dies a la data de la baixa.
Per a l’ingrés com a membre de ple dret de l’associació es requereix de manera específica:
CAPÍTOL III. DRETS I DEURES DE LES AFILIADES
ARTICLE 8.
Les membres de l'Associació gaudiran dels següents drets:
ARTICLE 9.
L’Associació podrà prestar a les membres els següents serveis d’interès comú:
ARTICLE 10.
Els deures de les membres de l’Associació són:
CAPÍTOL IV. PÈRDUA DE LA CONDICIÓ D'AFILIADA
ARTICLE 11.
La Junta Directiva de l’associació podrà donar de baixa les seves membres, per alguna de les causes següents:
CAPÍTOL V. DEONTOLOGIA DE L'EXERCICI PROFESSIONAL DE L'EMPRESA
ARTICLE 12.
En virtut de la pertinença a l'Associació, les membres queden sotmeses al poder disciplinari, que serà exercit per la Junta Directiva.
ARTICLE 13.
Les associades estaran sotmeses al codi ètic aprovat per l'assemblea.
TÍTOL III. DELS ÒRGANS DE GOVERN
ARTICLE 14.
ASSEMBLEA GENERAL
ARTICLE 15.
ARTICLE 16.
Són competència de l’Assemblea General les següents facultats:
Aquesta relació de facultats té caràcter merament enunciatiu i no suposa una limitació a les facultats i atribucions de l’Assemblea General.
ARTICLE 17.
L’Assemblea General es reunirà com a mínim, amb caràcter ordinari, un cop l’any, per tal d’aprovar –si s’escau- la gestió de la Junta Directiva, el pressupost i els comptes anuals.
Amb caràcter extraordinari es reunirà l’Assemblea General tantes vegades com sigui necessari, convocada pel President. També es reunirà amb caràcter extraordinari si així ho sol·licita un terç de la Junta Directiva o, com a mínim, una quarta part de les associades. Aquesta sol·licitud es farà mitjançant comunicació escrita, que s’adreçarà al President de l’associació.
La convocatòria de l’Assemblea General, tant si és ordinària com si és extraordinària, es remetrà a totes les membres amb una antelació mínima de vint dies naturals, a través de correu postal o de mitjans telemàtics.
A la convocatòria s’expressarà el dia, l’hora i el lloc de la reunió, així com els assumptes que componguin l’ordre del dia. Podrà també fer-se constar els mateixos extrems per a la segona convocatòria, en la mateixa comunicació.
Si en una Assemblea General sorgeix un tema que no apareix a l’ordre del dia de la corresponent convocatòria, es requerirà que l’estudiï el 51% dels presents. En cas de no obtenir majoria, haurà de ser sotmès a informe preceptiu de la Junta Directiva.
Si l’Assemblea el considerés urgent, la Junta Directiva es reunirà en el termini de 2 dies hàbils, per emetre el seu informe, i en el mateix termini es celebrarà una altra Assemblea General extraordinària amb aquell tema a l’ordre del dia.
Les reunions de l’Assemblea General seran presidides pel/per la president/a. Actuarà com a secretàri/a qui ho sigui de la Junta Directiva. En cas de vacants en aquests càrrecs, es constituirà una mesa d’edat, en què presidirà la sessió el de més edat i actuarà de secretari el de menys edat.
El/la secretàri/a estendrà acta de cada reunió, amb el vistiplau del/la president/a, en la qual figurarà el text dels acords adoptats i el resultat numèric de les votacions.
ARTICLE 18.
L’Assemblea General quedarà vàlidament constituïda sempre que estiguin presents o representades com a mínim el cinquanta per cent de les associades en primera convocatòria. En segona convocatòria no s’exigirà quòrum concret.
Les persones jurídiques que siguin membres participaran a l’Associació a través dels seus representants legals, o de persona autoritzada a l’efecte, exercint el dret de vot d’acord amb allò establert en els presents Estatuts. Les membres podran delegar la seva representació en una altra membre de l’Associació, per escrit exprés per a cada sessió dirigit al/la president/a, amb signatura suficientment acreditada.
ARTICLE 19.
JUNTA DIRECTIVA
ARTICLE 20.
L’Associació serà administrada i representada per la Junta Directiva, constituïda per:
- El/la president/a
- El/la tresorer/a
- El/la secretari/ària
- Un/a vicepresident/a per cada subsector. L’ordre de les vicepresidències s’establirà segons el volum de facturació de cada subsector.
- Un nombre de vocals a determinar per l’Assemblea General en cada elecció
Les membres de la Junta seran persones físiques que representin membres de l’Associació.
Els càrrecs són personals i intransferibles.
L’exercici dels càrrecs no és remunerat. No obstant això, les membres de la Junta Directiva podran rebre, amb càrrec a la corresponent partida pressupostària, l’import de les despeses que l’exercici dels seus respectius càrrecs hagués originat.
Les membres de la Junta Directiva exerciran el seu càrrec per al període de quatre anys i podran ser reelegides indefinidament en aquests, excepte el/la president/a, que no podrà ser elegit/da més de dues vegades consecutives.
De manera excepcional, i sempre que no hi hagi un/a candidat/a alternatiu/va, el/la president/a podrà ser escollit/da per un tercer mandat consecutiu, amb la finalitat de facilitar el seu relleu en el càrrec. En aquest cas, en qualsevol dels quatre anys del tercer mandat, la Junta Directiva podrà proposar un/a candidat/a a president/a que es votarà i ratificarà en la primera assemblea general ordinària convocada, sense necessitat de fer eleccions a tota la Junta Directiva. El/la nou/va president/a escollit/da ho serà fins al final del mandat vigent, amb la resta de la Junta Directiva.
ARTICLE 21.
L’elecció dels membres de la junta directiva:
Es podran presentar a l’elecció de membres de la Junta Directiva totes aquelles persones que representen les empreses a les quals pertanyen i que en el moment de presentar la seva candidatura i de produir-se l’elecció, siguin membres de ple dret de l’Associació i estiguin al corrent de totes les obligacions econòmiques amb l’ACELLEC. Per optar al càrrec de vicepresident/a d’un sector, l’empresa a la qual representa el/la candidat/a, haurà de pertànyer i desenvolupar activitat en aquest sector, d’acord amb l‘establert en l’article 32 d’aquests Estatuts.
Les persones podran presentar la seva candidatura a diversos càrrecs, però només podran ser escollides en un, havent de decidir en el moment de la seva elecció l’acceptació o no del càrrec.
L’acceptació del càrrec implicarà la presa de possessió d’aquest.
2. Un/a vicepresident/a per cadascun dels subsectors
Les votants de cada subsector seran aquelles empreses a les que prèviament s’hagi assignat un nombre de vots.
Totes elles s’escolliran per vot a ma alçada, d’entre les candidates que es presentin per cadascun dels càrrecs, excepte en el cas que la meitat de les presents a l’assemblea sol·licitin el vot secret. En aquest cas la gerència de l’Acellec, disposarà butlletes amb les diferents candidates per a cada empresa amb especificació del nombre de vots a que té dret cadascuna d’elles. Podran votar totes les empreses presents o representades en aquell moment a la Assemblea General, d’acord amb el barem de vots descrits en l’article 15 d’aquests estatuts.
ARTICLE 22.
El cessament dels càrrecs de la Junta Directiva abans d’expirar el termini estatutari, tindrà lloc en els següents casos:
ARTICLE 23.
La Junta Directiva gaudirà de les següents facultats:
ARTICLE 24.
Les membres de la Junta Directiva estan obligades a assistir a les reunions a què siguin convocades, i poden, no obstant això, excusar la seva assistència per causes justificades. La Junta Directiva, prèvia convocatòria efectuada pel/per seu/la seva president/a, es reunirà amb la periodicitat que acordin les seves membres, però com a mínim es reunirà un cop cada trimestre natural.
L’assistència a la junta directiva es podrà realitzar també per mitjans telemàtics.
ARTICLE 25.
Dels acords adoptats per la Junta Directiva es deixarà constància en un Llibre d’Actes, físic o digital, que estarà sota la competència i la custòdia del secretari/ària a la seu de l’associació o en els dispositius o repositoris informàtics de la mateixa. El quòrum d’assistència perquè es pugui celebrar una Junta Directiva que pugui adoptar acords vàlids serà de com a mínim la meitat de les seves membres.
La Junta Directiva adoptarà els seus acords per majoria simple de les assistents.
El/la president/a no gaudeix de vot de qualitat.
ARTICLE 26.
La Junta Directiva designarà també les representants de l’Associació en els organismes nacionals i internacionals als quals pertanyi o als quals pugui accedir per qualsevol títol.
EL PRESIDENT/A DE L'ASSOCIACIÓ
ARTICLE 27.
El/la president/a de l’Associació és el càrrec de major rang de l’Associació, a ell/a li correspon la representació de la mateixa davant dels organismes i institucions públiques, així com davant de terceres persones, i ha d’ actuar davant d’aquestes en nom de l’Associació, d’acord amb la Junta Directiva. El/la presidenta, que ho serà també de la Junta Directiva, serà elegit/da a l’Assemblea General, juntament amb les altres membres de la Junta Directiva.
ARTICLE 28.
Corresponen al/la president/a les facultats següents:
ARTICLE 29.
El/la president/a, per complir les finalitats de l’Associació i els acords adoptats pels òrgans de govern podrà delegar, puntualment, totes les seves facultats, o alguna, en una altra membre de la Junta Directiva.
En cas d’absència, el/la president/a serà substituït/da pels/per les vicepresidents/es.
EL/LA TRESORERA
ARTICLE 30.
EL/LA SECRETARI/ÀRIA
ARTICLE 31.
Corresponen al/la secretari/ària, i sempre sota el control i directrius de la Junta Directiva i del/la president/a, les facultats següents:
TÍTOL IV. SUBSECTORS D'ACTIVITAT
ARTICLE 32.
Donada l’especial naturalesa de les empreses que operen en el sector, l’ACELLEC s’organitza en 3 subsectors d’activitat:
Sector de serveis educatius
Gestió d’activitats i serveis educatius i de lleure educatiu dins i fora del marc escolar.
Sector de colònies
Gestió de serveis i programes educatius i de lleure en instal·lacions amb o sense allotjament i manutenció per a infants, joves, famílies i organitzacions associatives
Sector de cultura de proximitat
Gestió d’equipaments, serveis i programes socioculturals i de mediació cultural.
ARTICLE 33.
Es podrà crear un nou subsector d’activitat sempre que aquesta sigui prou específica i diferenciada dels subsectors preexistents. Caldrà que estigui justificat en la seva representativitat.
La creació de nous subsectors caldrà que sigui aprovada per l’assemblea general, i es podrà fer a proposta de la junta directiva.
ARTICLE 34.
L’existència d’un subsector implica la creació d’una vicepresidència.
ARTICLE 35.
Cada associada s’emmarcarà en un o més dels subsectors en funció de la proporció de la facturació que tingui en cadascun d’ells. Aquest emmarcament ha de mantenir-se com a mínim durant un any, abans de poder-lo modificar. Aquesta dada podrà ser comprovada per la Junta Directiva.
TÍTOL V. DEL RÈGIM ECONÒMIC DE L'ASSOCIACIÓ
ARTICLE 36.
El patrimoni de l’Associació estarà integrat per les quotes que satisfacin els seus membres, ingressos per serveis, subvencions i ajuts, donacions i llegats, i qualsevol altre recurs obtingut de conformitat amb les disposicions i preceptes legals d’aplicació, i estarà destinat al compliment de les finalitats d’interès comú i a les activitats que en aquell interès s’emprenguin.
ARTICLE 37.
-Llibre Diari Comptable.
-Llibre d’Inventaris i Comptes Anuals.
-Llibre de Socis.
-Llibre d’Actes.
-Registre de voluntàries.
ARTICLE 38.
Tots els llibres de l’Associació estaran a disposició de qualsevol membre, per consultar-los, al domicili social de l’Associació o a través de mitjans telemàtics amb un sistema d’accés exclusiu per a les empreses associades. La seva consulta es farà de la manera que determini el Reglament de règim intern.
Els comptes anuals, que formen una unitat, es componen dels següents documents:
-El balanç de situació.
-El compte de resultats.
-L’estat de canvis en el patrimoni net.
-La Memòria.
Si s’escau, també formarà part dels comptes anuals, l’estat de fluxos d’efectiu.
Els comptes anuals els haurà d’aprovar l’Assemblea General, i estarà a disposició dels socis que ho demanin, un exemplar, abans de la celebració de l’Assemblea convocada a aquest efecte.
ARTICLE 39.
L’exercici econòmic coincidirà amb l’any natural.
TÍTOL VI. INFRACCIONS I SANCIONS
ARTICLE 40.
Serà competència de la Junta Directiva el manteniment de la disciplina social i de l’estricta observança i compliment d’aquests Estatuts i, en conseqüència, aplicar les sancions que corresponguin a les infraccions i faltes comeses per les membres.
ARTICLE 41.
Les sancions seran d’advertència, suspensió de drets o expulsió, segons les faltes siguin lleus, greus o molt greus.
ARTICLE 42.
1. Classificació de les faltes:
- No observar els deures professionals i fer ús indegut de la informació i materials que es considerin d’ús reservat dels associats.
- La contravenció lleu dels Estatuts.
- No abonar puntualment les quotes de l’Associació.
- La contravenció greu dels Estatuts.
C. Es consideren faltes molt greus:
-La realització de pràctiques restrictives de la competència.
-Atemptar contra la imatge pública de l’Associació.
-No abonar la quota de l’associació en el termini d’un any.
La reiteració de les faltes i la seva reincidència portarà aparellada la qualificació en un grau superior.
2. El membre de l'Associació que sigui sancionat, podrà interposar recurs davant de la mateixa Junta Directiva en el termini d'un mes comptat a partir de la notificació de l'acord sancionador.
3. Si la Junta Directiva desestimés el recurs, el membre sancionat podrà repetir el recurs davant de la següent Assemblea General que es celebri. L’Assemblea, en votació secreta, decidirà sobre el recurs.
ARTICLE 43.
En cas que l’infractor fos membre de la Junta Directiva, l’Assemblea General, convocada amb caràcter d’urgència pel/per la president/a, nomenarà una Comissió Especial de tres membres que assumirà les funcions instructores i sancionadores pròpies de la Junta Directiva.
TÍTOL VII. RÈGIM DE MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS
ARTICLE 44.
Per modificar els presents estatuts, caldrà, tal i com indica l’article 19, l'aprovació de 2/3 dels vots presents a l’Assemblea. No serà necessari cap quòrum d’assistència a l’Assemblea.
La modificació dels estatuts haurà de ser dipositada, tal i com indiquen els articles 2 i 7 del Reial Decret 416/2015, de 29 de maig, sobre dipòsit d'estatuts de les organitzacions sindicals i empresarials. A més, serà necessari aportar:
En el cas que la modificació estatutària comporti la modificació de l’àmbit territorial de l’associació, s’haurà de dipositar al dipòsit competent i donar de baixa en l’anterior, tal i com indica l’article 7 del Reial Decret 416/2015, de 29 de maig, sobre dipòsit d'estatuts de les organitzacions sindicals i empresarials.
TÍTOL VIII. RÈGIM DE FUSIÓ
ARTICLE 45.
Per dur a terme una fusió de la present Associació amb altre/s, serà necessària l'aprovació de 2/3 dels vots presents a l’Assemblea. No serà necessari cap quòrum d’assistència a l’Assemblea.
El document que acrediti aquest acte haurà de ser dipositat, tal i com indica l’article 3 del Reial Decret 416/2015, de 29 de maig, sobre dipòsit d'estatuts de les organitzacions sindicals i empresarials.
Així mateix, en el cas que la fusió es doni entre organitzacions promotores que tinguin el seus estatuts dipositats al dipòsit corresponent d’organitzacions sindicals i empresarials, en compliment de l’article 9 del Reial Decret 416/2015, de 29 de maig, sobre dipòsit d'estatuts de les organitzacions sindicals i empresarials, s’haurà de dipositar la fusió.
Juntament amb la sol·licitud de dipòsit de la fusió s’hauran de presentar:
TÍTOL IX. DISSOLUCIÓ DE L'ASSOCIACIÓ
ARTICLE 46.
L’Associació es podrà dissoldre per acord de l’Assemblea General, convocada expressament a aquest efecte, amb caràcter extraordinari, així com per les causes determinades en el Codi Civil i per sentència judicial.
ARTICLE 47.