notícies

Tret de sortida per a la col·laboració entre sector i administració per impulsar les colonies escolars

La Directora General de Joventut, Marta Vilalta, ha firmat un conveni de col·laboració amb les entitats impulsores del projecte Colònies i Educació i el Departament d'Enseyament ha anunciat la creació d'un grup de treball tècnic per estudiar mesures concretes per promoure les colònies des dels centres educatius. El director general d'Atenció a la Familia i Comunitat Educativa, Jordi Miró, ha afirmat que subscriu "des de la primera fins a la darrera paraula" el contingut de la Declaració per a la promoció de les colònies escolars, que resumeix la filosofia i objectius del projecte Colònies i Educació.

Totes aquestes mesures es van concretar i anunciar públicament el dia 29 de maig, en un acte que va tenir lloc al Palau Macaya de Barcelona, i que va estar protagonitzat pels dos directors generals i pels presidents de l'Acellec, Pere Mulero, de l'ACCAC, Werner Estellé, i de la Confederació, Joan Segarra. Una setantena de persones, representants d'entitats, empreses i del món professional, van assistir a la cita per donar suport a la iniciativa, que es va convertir probablement en el primer acte públic de suport explícit de l'administració a aquest tipus d'activitats, que han caracteritzat històricament el model pedagògic català, però que durant els darrers anys viu un cert retrocés a causa de les circumstàncies econòmiques i de complexitats pròpies del sistema educatiu.

En el moment de realitzar-se l'acte, d'altra banda, es mantenia obert el periode d'admissió de treballs per al Premi Interuniversitari Colònies i Educació, que vol estimular la realització de treballs de recerca al voltant dels valors educatius de les colònies escolars. Aquesta convocatòria vol animar els estudiants de disciplines vinculades al món de l'eduació i la pedagogia per tal que dediquin els seus treballs de grau a un sector que no té un espai reconegut en els plans d'estudi universitaris. En l'actualitat hi ha ja quatre treballs presentats a la primera edició del premi i se n'espera alguna més abans que finalitzi el termini, a finals de juny.

En el transcurs de l'acte va tenir lloc també una xerrada del professor del Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB, Édgar Iglesias, que va fer una ràpida però intensa repassada a les diferents dimensions de l'aprenentatge que es poden potenciar i desenvolupar a través de les colònies escolars. Un dels reptes del projecte, justament, és reactivar la connexió entre el món acadèmic i la pràctica professional en el sector de colònies. Tot i que hi ha pràcticament unanimitat a l'hora de defensar les qualitats i valors de les colònies com a instrument d'aprenentatge, són escassos els treballs, recerques i publicacions que ho conceptualitzen i aporten continguts per a la seva aplicació pràctica. Tot i que encara no s'han definit, ben aviat es desenvoluparà una linia de treball en el projecte Colònies i Educació dedicada a estimular aquest tipus de treballs.