28/09/2017
Els presidents de les tres entitats convocants del premi (Werner Estellé per l'ACCAC, Joan Segarra per La Confederació i Pere Mulero per l'Acellec) van lliurar dimecres, 27 de setembre, el guardó a Cristina Naudó, una estudiant de quart curs d'Educació Social de la Universitat de Barcelona. L'acte es va celebrar a la seu de la Direcció General de Joventut de la Genertalitat, i va comptar amb la presència de la directora general, Marta Vilalta, que ha donat suport al projecte a través d'un conveni de col·laboració.
El treball guardonat és La relació educativa entre les empreses de lleure i les escoles durant el procés de les colònies escolars. Una contribució a la comunitat educativa, i planteja, entre d'altres qüestions, la necessitat que es reforci la coordinació pedagògica entre les empreses del sector del lleure i les escoles, i que les colònies escolars quedin reflectides en els projectes educatius de cada centre.
Edgar Iglesias, professor del Departament de Pedagogia Aplicada de la Facultat d'Educació de la UAB, que va actuar com a portaveu del jurat del premi, va destacar l'estructura i la claredat del treball, va elogiar la contextualització i la fonamentació teòrica i l'esforç de l'estudiant en el treball de camp. Els altres membres del jurat foren Roger Gatnau, membre de la junta directiva d'ACCAC, Joan Segarra, president de La Confederació, i Marina Civit, directora de l'Escola EFA (Escola de Formació de l'Acellec).
Quatre grans reptes
En les conclusions del treball de Cristina Naudó s'apunten quatre reptes per al sector de les colònies a Catalunya. En primer lloc, proposa que les colònies quedin reflectides en el projecte educatiu de cada centre, de manera que es remarqui el valor afegit que aporten al sistema. En segon lloc, i de manera destacada, s'apunta la necessitat que el professorat recuperi la il·lusió per tornar anar de colònies amb els alumnes. El treball premiat també proposa un treball compartit entre les escoles i les empreses de lleure en la confecció de les activitats; considera que és necessari que es produeixi un debat pràctic que enriqueixi les colònies a partir de les aportacions dels depataments pedagògics de les organitzcions i de l'equip docent. Finalment, es planteja la conveniència que infants i famílies també siguin actors protagonistes i se’ls doni més veu.
Suport institucional
Marta Vilalta, per la seva banda, va explicar que “aquesta iniciativa ajudarà a omplir un buit en matèria d’estudi i coneixement al voltant de les colònies que es posa a disposició de tots els agents de la comunitat educativa” i va afegir que el Govern de la Generalitat considera aquestes activitats de lleure “com una eina d’aprenentatge, vivència i creixement personal dels alumnes que fomenta la igualtat d’oportunitats i una societat més cohesionada”. El premi, dotat amb 1.000 euros, ha rebut un total de quatre treballs finalistes en aquesta primera edició. Les tres entitats convocants (Accac, La Confederació i l’Acellec) estan convençudes que aquesta xifra augmentarà en les successives edicions. La organització va anunciar que en breu el treball estarà disponible en versió digital per a tothom que el vulgui consultar i usar en les seves activitats professionals. La necessitat de generar nova bibliografia acadèmica sobre el sector de les colònies és un dels objectius centrals del projecte.
El guardó ha comptat també amb el suport de les set facultats d’Educació de les universitats catalanes, amb la voluntat de fomentar la recerca i l’estudi sobre les estades educatives dels infants i joves a les cases de colònies de Catalunya, i d'introduir a les aules universitàries l'interès per aquesta sortida professional, habitualment molt poc visible.