notícies

Participem en l'elaboració d'una guia alimentària per a escolars

Membres de la junta directiva de l'Acellec i formadors de l'Escola Efa han participat en la confecció de la guia L'alimentació saludable en l'etapa escolar 2017, elaborada per l'Agència de Salut Pública de la Generalitat de Catalunya. Els redactors del document han consensuat els seus continguts amb tota mena d'institucions i organitzacions del món de l'alimentació, entre les quals l'Acellec, i el text ha estat revisat, entre d'altres, per les dietistes Anna Pons i Anna Burgués, formadores habituals de l'Escola Efa.

El document es presenta com a guia de suport, amb indicacions i recomanacions per als responsables de l'alimentació dels infants, ja sigui en l`'àmbit familiar o be en el context de la prestació de serveis de menjador escolar o en altres entorns col·lectius, com poden ser les cases de colònies. Resulta obvi que el sector del lleure educatiu té un gran interès a mantenir alts els estàndards de qualitat en aquest tipus de serveis i a garantir amb el màxim rigor la idoneitat dels menús per al creixement saludable i òptim dels infants. És per això que l'Acellec ha estat una de les diverses institucions i organitzacions relacionades amb l'alimentació, el món acadèmic, la recerca i les entitats de consumidors i d'afectats per algun tipus de transtorn alimentari, que han participat en els espais de consens necessari per a la elaboració d'un document de referència d'aquestes característiques.

La guia no només fa referència als aspectes més obvis de la salut, sinó que es refereix també a hàbits, elements culturals i inidicacions educatives i pedagògiques. L'experiència llarga i continuada dels responsables de menjadors escolars és, per tant, un valor molt preuat a l'hora de formular recomanacions i criteris. Un membre de la junta directiva de l'Acellec va participar, per tant, els espais de treball previs a la elaboració de la guia, i dues dietistes habituals de l'Escola de Formació de l'Acellec (Efa) van ser part de l'equip que en va fer la revisió final. 

Podeu trobar la guia completa clicant en aquest enllaç.

Resumim aquí, a tall d'exemple, algun dels continguts que formen part de les indicacions i recomanacions de la guia.

És important...

Repartir bé els àpats al llarg del dia

  • Entre 5 i 6 àpats: Primer esmorzar a casa, segon esmorzar a l’escola, dinar, berenar i sopar. 

  • Ens ajudarà a equilibrar l’alimentació al llarg del dia i a evitar llargues estones sense menjar o ingestes massa abundants.

L’esmorzar

  • És l’àpat que inaugura el dia i ens posa en marxa.

  • És convenient que sigui complet: Llet o derivats sense sucres afegits + pa integral, cereals d’esmorzar sense ensucrar (flocs de blat de moro, musli...) + fruita, i una bona opció per al segon esmorzar és un entrepà, fruita seca o fruita fresca. 

Tenir cura de la varietat

  • Cal disposar d’aliments de tots els grups bàsics (farinacis, fruita, fruita seca, verdura, llegums, lactis, carn, peix, ous, oli d’oliva verge extra… i aigua) i presentar-los i preparar-los de diferents maneres, prioritzant els aliments frescos, de temporada i locals.

Cal potenciar...

  • El consum de fruita fresca i de temporada, com a postres habituals dels àpats i com a complement d’esmorzars i berenars.
  • El consum de verdures i hortalisses de temporada en el primer plat i/o com a guarnició del segon plat dels diferents àpats, a més de garantir la presència habitual d’amanides.
  • El consum de llegums i de fruita seca crua o torrada sense sal.
  • El consum de farinacis (pa, pasta, arròs...) integrals.
  • El consum de lactis sense sucres afegits, en forma de llet, iogurt natural i formatges.
  • La presència de pa, preferentment integral, en els diferents àpats.
  • L’ús de l’oli d’oliva verge extra.
  • El consum d’aigua com a beguda bàsica i vital, tant en els àpats com entre hores.
  • Un estil de vida actiu que inclogui un mínim d’una hora diària d’activitats d’intensitat moderada/intensa (caminar, córrer, jugar al parc, fer esport, etc.).
  • Els àpats en família (com a mínim un al dia), amb una actitud respectuosa i amorosa cap als infants per fer de l’estona del menjar un moment relaxat, agradable i d’interrelació i comunicació familiar.

Cal reduir...

  • La ingesta de llaminadures i prioritzar com a alternativa la fruita seca crua o torrada sense sal (nous, ametlles, avellanes...) i dessecada (panses, orellanes, figues seques...).
  • Les begudes ensucrades (coles, taronjades, begudes isotòniques, sucs, etc.) i prioritzar el consum d’aigua.
  • La brioixeria i la pastisseria i prioritzar el consum d’entrepans.
  • Les postres làctiques (flam, natilles, cremes de xocolata, cremes, mousses, etc.) com a postres habituals dels àpats.
  • El consum de menjar ràpid (fast food).
  • El consum de preparacions i derivats carnis processats, que tenen més contingut en greix (embotits, patés, salsitxes, hamburgueses, etc.).
  • El temps de lleure destinat a “activitats de pantalla” (televisió, ordinador, consoles, etc.) a menys de dues hores al dia.
  • Les distraccions de pantalles durant els àpats (televisió, mòbils, etc.).