15/11/2018
L’Acellec, l’ACCAC i la Confederació lliuren el II Premi Interuniversitari Colònies i Educació a l’alumna Roser Palomar, autora del treball que presenta un projecte de colònies inclusives. L’acte de lliurament del premi esdevé un clam per al reconeixement unànime de les colònies escolars al sistema educatiu del país
El departament d’Ensenyament es compromet a crear, finalment, la taula tècnica amb el sector de les colònies escolars per integrar-les al sistema educatiu amb major intensitat. Així ho va manifestar el conseller d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló, el 14 de novembre, en el marc de l’acte de lliurament del II Premi Interuniversitari Colònies i Educació. Bargalló va apuntar que l’educació en el lleure que es porta a terme en les diferents cases de colònies del país i a altres equipaments “és fonamental per completar els processos d’aprenentatge i cal que arribi a més alumnes”. La trobada va esdevenir un clam per al reconeixement unànime de l’aportació de les colònies escolars al sistema educatiu a Catalunya.
L’Associació Catalana d’Empreses del Lleure (Acellec), l’Associació de Cases de Colònies i Albergs de Catalunya (ACCAC) i la Confederació Empresarial del Tercer Sector Social de Catalunya (La Confederació) van premiar el treball Viure la diferència, colònies inclusives de Roser Palomar, estudiant d’educació social a la Facultat d’Educació, Treball Social i Psicologia de la Universitat de Lleida. Palomar va presentat un projecte de colònies inclusives per a joves amb diversitat funcional en un alberg del Priorat.
Aportació de les colònies escolars
En el marc de l’acte, es va fer una defensa de la vàlua de les colònies escolars al sistema educatiu. Edgar Iglesias, professor del departament de Pedagogia Aplicada de la UAB, va destacar que les colònies “fomenten l’aprenentatge i les ganes d’aprendre i també s’aprèn a treballar en equip, no només entre els alumnes sinó també entre l’equip docent”. Maite Roca, directora de l’Escola Tàber va afegir que les colònies ajuden a cohesionar els centres, mestres i alumnes fan pinya en unes convivències intenses i que valen mot la pena”. Per la seva part, Cristina Domínguez, directora de La Granja, va explicar que “les colònies són una acceleradora de competències. Els nens i nenes aprenen a tenir autoestima, empatia i autonomia”.
Les tres entitats (Acellec, ACCAC i La Confederació) impulsen un guardó que potencia la recerca i el coneixement dels valors pedagògics de les colònies escolars. Les tres organitzacions representen la pràctica totalitat dels propietaris i gestors de les cases de colònies de Catalunya. En l’actualitat, està obert el termini de presentació de candidatures de la tercera edició del premi que compta amb el suport de totes les facultats d’educació de les universitats catalanes i de la Direcció General de Joventut.
Els detalls del treball guanyador
El projecte guanyador proposa trobar els aspectes que joves i adolescents comparteixen i els fan iguals, més enllà de les diferències. A través de les activitats, dinàmiques i tallers es treballen quatre eixos de forma implícita: la coneixença, l’autonomia, l’autoestima i la sexualitat. La transmissió d’idees i valors en la quotidianitat posa de relleu la inclusió i la cohesió social per valorar la diversitat en clau positiva. El treball de final del grau d’Educació Social de Roser Palomar consta d’una introducció teòrica com a marc de referència i del projecte inclusiu de les colònies, el qual pretenen des de l’educació en el lleure crear un espai de coneixença, d’igualtat d’oportunitats, de comprensió de la necessitat d’integració social, de trencar barreres i prejudicis, d’aprenentatge, de suport i de creació de bons vincles.
Excel·lència acadèmica
El jurat del premi interuniversitari Colònies i Educació ha destacat l’excel·lència acadèmica del projecte guanyador amb un acurat treball de recerca i un gran rigor en la presentació de les propostes. Els membres del jurat han estat Marina Civit, directora de l’Escola de Formació de l’Acellec (EFA), Joan Segarra, president de La Confederació, Roger Gatnau, membre de la junta directiva d’ACCAC, Edgar Iglesias, professor al departament de Pedagogia Aplicada de la UAB, Jordi Puig, professor de pedagogia a la Facultat d’Educació de la UB i Jordi Planella, director dels estudis de Psicologia i Pedagogia social de la UOC.
Els premis compten amb una pàgina web en què hi ha tota la informació del projecte, que es pot consultar de manera íntegre: