20/02/2020
Prop d'una dotzena empreses que ofereixen serveis de robòtica educativa s'han organitzat al voltant de l'Acellec per crear un grup de treball que ajudi a definir aquest àmbit emergent d'activitat, que proposi mesures per normalitzar i fer difusió del sector i per establir un espai d'interlocució amb l'administració. L'associació patronal de referència en el sector del lleure educatiu està amatent als espais de desenvolupament i innovació en l'àmbit de l'educació no formal i actua decididament per donar-hi suport i ajudar a la seva consolidació.
Una part de les empreses que formen part del grup de treball són ja sòcies de l'Acellec, i és a partir de les seves inquietuds que s'ha activat aquesta nova linia d'actuació. El grup s'ha reunitat dues vegades i ha elaborat un primer document de presentació per fer difusió de la seva existència i per posar en marxa espais de diàleg amb l'administració. S'ha realitzat ja diversos contactes informals amb organismes del Departament de Polítiques Digitals del Govern i es preveu que ben aviat es podarà iniciar algun espai de col·laboració.
Les TAC i el coneixements STEAM
La robòtica educativa designa un conjunt divers d’activitats i serveis que tenen com a objectiu educar la ciutadania en l’ús de les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TAC) per facilitar i promoure els coneixements STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques), que són clau per al desenvolupament humà i per al progrés social.
Tot i que s’adreça potencialment al conjunt de la ciutadania, atorga una especial atenció als infants i als joves, a través d’activitats educatives que es despleguen en l’entorn escolar i en espais de lleure i oci. En l’àmbit escolar complementa o desenvolupa els continguts curriculars determinats pel sistema educatiu, i en l’àmbit de l’oci introdueix formes lúdiques i atractives (tallers, jocs i competicions) per adquirir coneixements i competències a través d’eines tecnològiques.
Com a sector d’activitat econòmica, s’ha configurat de manera espontània per donar resposta a necessitats i demandes socials. Com és lògic i habitual en tota activitat emergent, el seu caràcter innovador genera espais d’incertesa pel fet que no hi ha cap regulació específica i perquè afronta reptes que fins ara no s’havien explorat.
És per això que el nou Grup de Treball de Robòtica Educativa s’ofereix com a espai de trobada i diàleg per a tots els agents del sector, per aglutinar la seva actuació pública, interlocutar amb l’administració i promoure projectes cooperatius per afrontar els nous reptes. Totes aquelles empreses i organitzacions interessades en el grup hi poden contactar a través de l'adreça acellec@acellec.cat
Document de presentació del Grup de Treball de Robòtica Educativa