01/06/2020
Amb la participació de l'Acellec es fa públic un document que demana la creació d’un sistema públic de lleure educatiu, coordinat entre les administracions territorials i locals i les entitats juvenils de l'Estat
Les associacions de professionals de joventut de la Comunitat Valenciana, Catalunya i Castilla La Mancha, ATJ Dinamia de Jaén, entitats juvenils i la Federació Estatal d’Organitzacions Empresarials d’Oci Educatiu i Sociocultural (FOESC) han fet públic un manifest en el qual demanen que les comunitats autònomes incorporin el dret al lleure educatiu i comunitari dintre dels seus ordenaments jurídics i remarquen la importància de l’educació no formal per al desenvolupament i creixement personal de la joventut, que estigui coordinat entre les administracions locals i les entitats juvenils. Entre els agents també hi ha l'Acellec.
Llei estatal
Fan, a més, especial esment a la necessitat de crear una llei estatal de participació que garanteixi un sistema de reconeixement de les habilitats i les competències adquirides en el voluntariat i en l’educació no formal, així com la garantia d’un suport específic a les associacions juvenils i als consells de la joventut, entitats que permeten la participació i l’empoderament de les persones d’entre 12 i 30 anys.
Tant per a les associacions de professionals com per a la FOESC i les entitats juvenils és “d’especial importància” que les situacions de crisi i emergència social “no vulnerin el dret a la participació”, un dret reconegut a la Declaració Universal de Drets Humans. Per això, segons Pilar Blasco, presidenta del Consell Valencià de la Joventut, cal “desenvolupar un marc normatiu” que garanteixi “la continuïtat dels serveis públics de joventut en qualsevol circumstància.” “És un servei essencial i cal que així sigui considerat”, ha apuntat Blasco.
En el document també es proposa que el Ministerio de Educación y Formación Profesional ordeni els perfils professionals especialitzats en joventut, tant pel que fa a la Formació Professional com en els estudis universitaris. “Això permetria una major especialització i el desenvolupament de capacitats idònies per a fer front a situacions que es donen en el treball amb joves”, ha explicat Antonio Lara, president de l’Asociación Andaluza de Profesionales de Juventud. A més, segons Lara, és “fonamental” que les formacions realitzades a les escoles de lleure i animació sociocultural siguin “homologades als certificats de professionalitat”.
“Els serveis associats al lleure educatiu, l’educació no formal i els serveis culturals tenen un valor estratègic, que no s’ha de veure afectat per uns preus elevats que dificultin l’accés de tothom”, ha explicat Felip Kervarec, membre de la Junta Directiva de FOESC. Per això, ha remarcat que fa falta “una reducció del tipus d’IVA” en aquestes activitats. A més, ha apuntat que “volem polítiques socioculturals concretes, que promoguin la col·laboració público-privada, la creació d’espais que generin i desenvolupin projectes socioculturals i, en definitiva, que hi hagi més recursos per a les iniciatives que puguin sorgir en l’àmbit sociocultural.
Podeu consultar tota la informació a través de la pàgina web profesionalesdejuventud.org