18/06/2020
Una vintena d’empreses associades a l’Acellec programen activitats de lleure aquest estiu en el marc de la campanya de lleure que promou l’Ajuntament de Barcelona. Les guies donen eines als monitors i monitores per fer front a la situació derivada de la Covid-19 i acompanyin emocionalment els infants i adolescents.
L’Ajuntament de Barcelona presentarà aquest divendres dues guies amb orientacions pedagògiques i de suport emocional perquè els educadors, les educadores i el monitoratge que faran activitats de lleure i esportives amb infants, adolescents i joves aquest estiu tinguin eines pràctiques per fer front a les circumstàncies especials arran la Covid-19. Es té en compte que la canalla assisteix a les activitats després de més de tres mesos de confinament a casa, en alguns casos en situacions molt dures. En un estiu tan inusual com aquest, és especialment important que les direccions i monitoratge de les 500 entitats que organitzen casals i campus d’estiu comptin amb eines bàsiques per saber com enriquir les activitats des del punt de vista educatiu i com acompanyar emocionalment els infants i adolescents. Una vintena d’empreses associades a l’Acellec programen activitats de lleure aquest estiu en el marc de la campanya prmoguda per l’Ajuntament de Barcelona.
Pla d’Estiu
Les dues guies formen part del Pla d’Estiu extraordinari per a infants, adolescents i joves que l’Ajuntament està impulsant aquest any, ampliant la tradicional campanya T’estiu Molt, amb més activitats i recursos i amb l’objectiu de donar resposta als impactes sanitaris, socials i econòmics que la crisi de la Covid-19 ha provocat en els nens, nenes i adolescents. El pla compta amb un pressupost de 7 milions d’euros, un 33,5% més que l’estiu de 2019, i no hi haurà límit pressupostari per a les beques d’estiu. En total s’ofereixen 387.754 places en activitats continuades que requereixen inscripció), és a dir, 40.139 places més que l’any passat. I a banda, s’ha previst tot un programa d’activitats sense inscripció a diferents barris de la ciutat.
Les guies busquen completar la formació que ja tenen els monitors i monitores amb determinats coneixements que aquest any es fan especialment necessaris. Per això, el consistori va encarregar dues guies de suport pedagògic i suport emocional per distribuir entre les 503 entitats que gestionen les activitats i els professionals que hi treballen.
Guia de suport i orientacions pedagògiques
La Guia de suport i orientacions pedagògiques en el lleure educatiu i esportiu pretén posar a l’abast propostes concretes per incorporar maneres d’organitzar-se amb més intencionalitat educativa i incloure aprenentatges vinculats a competències bàsiques instrumentals centrades en l’expressió oral, la lectura i el joc matemàtic. D’aquesta manera, es vol promoure que direccions i monitoratge triIn i adaptin metodologies per nodrir de més objectius educatius les més de 1.000 activitat. i No es tracta d’escolartizar el lleure educatiu que és i ha de ser lúdic per naturalesa, sinó de fer-lo més nutritiu en hàbits i aprenentatges.
Aquesta guia està concebuda per a un ús pràctic i àgil i es desenvolupa a través de 6 eixos, amb 56 orientacions i 24 destacades. Els sis eixos són els següents:
– Infants i adolescents
– Equip educatiu
– El Joc i les activitats de lleure com a eina essencial
– Els aprenentatges: fa un especial zoom en aquest aspecte el lleure educatiu com a oportunitat també per a reforçar les competències bàsiques i els aprenentatges, important després de 3 mesos sense escola
– Les relacions socials i la comunitat
– Salut i hàbits saludables
La guia de Suport i Orientacions pedagògiques, ve acompanyada de un vídeo explicatiu i 2 píndoles formatives d’acompanyament, que es transmetran el 9 i 23 de juliol a les 18 hores i amb el suport de la Direcció de Serveis d’Infància, Joventut, persones grans, Drets Socials, Justícia Global i LGTBI), a través del tuiterBCN Joventut (@bcn_joventut)
Guia de recomanacions i recursos per a la gestió i acompanyament emocional
La Guia de recomanacions i recursos per a la gestió i acompanyament emocional de la infància i l’adolescència en espais educatius i de lleure té com a objectiu posar a l’abast dels educadors i educadores i dels monitors i les direccions de les entitats un recurs breu i facilitador per acompanyar i formar des de les escoles, instituts, casals i centres de lleure els infants i adolescents amb qui treballin.
Aquesta guia facilita orientacions al voltant de tres qüestions:
– Com gestionem les dificultats emocionals,
– com ens comuniquem en situacions especialment complexes
– com afrontem aquestes situacions difícils: dol, conflicte i necessitats específiques
La guia de Recomanacions i recursos per a la gestió i acompanyament emocional de la infància i l’adolescència en espais educatius i de lleure, durant l’epidèmia de la Covid-19) es complementa amb una infografia de com acompanyar emocionalment en el lleure, nou vídeos que faciliten com acompanyar diferents processos amb els que es poden trobar els i les monitores aquest estiu (gestió de pèrdues, d’angoixa…) i un telèfon que estarà operatiu durant les vacances per tal que infants, adolescents, famílies, tutors legals i/o professionals de l’educació i del lleure puguin fer les consultes que creguin oportunes.
A banda, s’ha habilitat una línia d’atenció gratuïta organitzada per el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona. El telèfon és el 649 756 713, i donarà servei de 9 a 17h (dill-div) i de 9 a 13h els dissabtes. L’adreça de correu electrònic és suportinfancia@copc.cat.