11/11/2020
De sobte tots ens hem convertit en experts en tecnologies i hem fet una immersió total en el món digital. El món no es pot aturar i no podem pas refusar els canvis, però per assumir-los correctament ens hem de preparar i hem de tenir, com a mínim, bona informació. La formadora de l'Escola Efa, Yolanda Colás, sociòloga i especialista en media i TIC, ens fa una ràpida repassada pels pros i els contres del món digital i ens dona bons consells per treure'n suc sense posar en risc ni la nostra salut ni el nostre intel·lecte.
Està clar, el coronavirus ens ha agafat a tots i totes per sorpresa. Ens ha forçat a canviar d’hàbits, utilitzar tecnologies digitals noves i, en general, viure de forma diferent diversos àmbits de la nostra vida.
Les tecnologies digitals, ja presents a la nostra societat molt abans de l’arribada de la Covid-19, han agafat encara més protagonisme. I és que són eines i canals a través dels quals podem comunicar-nos, seguir treballant, estudiant o, fins i tot, accedir a oci i lleure. Tot això independentment de la distància física real de les persones involucrades. Tanmateix, el seu ús durant llargues hores aquests mesos també ha portat a la població problemes de salut relacionats amb la visió, el sedentarisme, problemes psicològics i/o emocionals, etc.
Per a mi està clar: falta educació en l'ús i la convivència amb les tecnologies digitals de la informació i la comunicació. Són moltes les persones, de diverses edats, nivells educatius, ocupacions i fins i tot interessos, que utilitzen diàriament aquestes tecnologies. Qui més qui menys sap crear-se un perfil a la xarxa social de torn, parlar a través de missatgeria digital i compartir fotografies per algun canal. Tanmateix, són poques les persones que treuen profit útil d'aquestes tecnologies. Són problemes freqüents la manca de consciència de l'abast que té (fins a on pot arribar) la informació que compartim. També flaqueja el saber filtrar la informació que rebem, ja no només en l'àmbit tecnològic, sinó també psicològic. Fins i tot, manca saber com relacionar-nos correctament o com fer que el nostre dia a dia no es vegi pautat per les influències del món virtual.
En definitiva: amb les tecnologies digitals de la informació i la comunicació estem tenint una vida virtual (totalment lícita, real i útil) quan encara, en molts casos, no som capaços de gestionar els diversos àmbits de la nostra vida no-virtual. I alguns o algunes podreu pensar: “Bé, i què més dóna no saber-ho gestionar en un lloc o altre?”. Doncs bé, la resposta resideix en una de les grans característiques de les tecnologies digitals: la hipertextualitat i la hiperconnectivitat.
Les tecnologies digitals de la informació i la comunicació (TIC) ens possibiliten endinsar-nos en un món ple d’informació de diversa índole. Podem connectar amb altres persones, conegudes o no, sense importar la distància física. És a dir, ens permet relacionar-nos amb els altres i amb la informació de manera sincrònica i asincrònica. A més, podem dedicar el nostre temps a diverses tasques i/o activitats alhora, fins i tot encara que cada una d’aquestes pugui situar-se en “llocs” diferents. Tot aquest gran ventall de possibilitats pot ser molt pràctic i beneficiós, sempre que sapiguem gestionar-ho, controlar el nostre temps en cada una d’elles i la nostra manera d’interactuar.
En el món no-virtual, les nostres activitats sovint són seqüencials; és a dir, tot i que podem realitzar multitasques, tenen / tenim un límit. A més, les activitats i relacions no-virtuals requereixen la nostra presència activa. Això fa que sovint tractem amb altres persones sense barreres pel mig, podent captar el seu missatge mitjançant expressió verbal i gestual: la qual cosa, limita els estímuls als quals ens “enfrontem” (la persona i l’entorn mateix), als quals hem de respondre o pensar, permetent-nos interactuar amb ells. Mentre que la sobreestimulació del món digital ens obliga a atendre moltes demandes alhora, la qual cosa pot provocar-nos ansietat i sobrecàrrega, si no hem après a gestionar-les i focalitzar-nos.
Cal dir que no totes les institucions han estat prèviament preparades o han pogut preparar-se tecnològicament durant el confinament per continuar amb la seva activitat (sigui laboral o formativa). Tanmateix, això no és a causa de les TIC (ofereixen i possibiliten aquestes activitats a distància), sinó que és causat per la falta de digitalització i innovació organitzacional d’algunes institucions.
Les tecnologies digitals de la informació i la comunicació, és a dir, els dispositius digitals, les xarxes socials, les plataformes i eines virtuals que ens permeten accedir i crear informació i contactar amb altres persones, sovint es mostren d’una manera atractiva, en continua interacció, aportant una sensació de dinamisme, d’activitat constant i de romandre en contacte. Dit d’aquesta manera no són sensacions negatives. Depèn de cada un/a de nosaltres l’ús i la freqüència que els hi donem i frenar el nostre abús.
És cert que sovint preval l’interès pels continguts que requereixen menys esforç, on som tan sols observadors/es passius/ves. Tanmateix, això no vol dir que no existeixin en el món digital altres activitats. I és que a través de les TIC també podem accedir a continguts que requereixin la nostra atenció i la nostra involucració activa. És així com es facilita el nostre desenvolupament personal i intel.lectual, interaccionant amb continguts de qualitat.