notícies

Un estudi de la UPF analitza la relació entre joves, cultura i educació a Catalunya

09/09/2021

El gerent de l’Acellec, Pep Montes, ha col·laborat amb el grup de recerca de la Universitat Pompeu Fabra, que ha elaborat un document que s’adreça als responsables de l’elaboració de polítiques públiques, i s’emmarca en el projecte Herència cultural i identitats de l’Europa del futur (CHIEF).

El document inclou sis eixos temàtics, una diagnosi i 22 propostes concretes de millora, recull el resultat d’un debat que s’ha establert entre diferents actors de la societat civil i de l’administració implicats en l’educació, la cultura i les polítiques de joventut. Al mateix temps, l’estudi vol ser un missatge pera als actors que participen en aquests àmbits, i per a tota la societat en general. “Amb la nostra recerca volem afavorir un canvi de paradigma en la comprensió del que és cultura, l’educació cultural i el reconeixement de les pràctiques culturals de les persones joves”, afirma Mariona Ferrer, professora del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, membre del Grup de Recerca sobre Joventut, Societat i Comunicació (JOVIS.com) i investigadora principal i coordinadora del projecte CHIEF-UPF.

 

Sis eixos

Els sis eixos de l’estudi són El paper de la cultura en l’educació de les persones joves; Promoure l’aprenentatge cultural des de l’educació formal; La importància de l’educació no formal i associativa; La participació cultural de les persones joves: accés i reconeixement; La inclusió de la diversitat en la participació cultural; i Promoure la participació cultural arreu del territori i l’accés a l’espai públic.

 

Document de conclusions

En aquest enllaç podreu consultar el document amb les conclusions proposades.


Projecte de recerca
El projecte de recerca Cultural Heritage and Identities of Europe’s Future (CHIEF) que es va iniciar el maig del 2018 i finalitzarà l’octubre del 2021, el porta a terme un consorci europeu format per dotze institucions (entre les quals la UPF), coordinades per la Universitat d’Aston (Regne Unit). El seu objectiu és explorar el significat de cultura (i de l'herència cultural europea) per a les persones joves, així com entendre la influència de la cultura i la socialització cultural en les seves identitats i pràctiques culturals.

 

CHIEF, per tal de comprendre com les pràctiques i els aprenentatges culturals influeixen en l’educació cultural de la joventut, analitza la relació dels joves amb la cultura des de diferents àmbits (educació formal, no formal, famílies, companys o grups d'amics, centres culturals i espais de memòria, etc.). Així mateix, investiga com les interaccions que es produeixen en aquests diversos espais de socialització incrementen la competència i el coneixement cultural de les persones joves.