29/02/2024
En el marc de la trobada amb Anna Simó, l’Acellec reitera la importància que es reconegui explícitament l’activitat de la patronal com a sector econòmic i que les diferents àrees de l’administració millorin els seus espais de coordinació per atendre, amb més eficàcia, els serveis que s’executen.
La consellera d’Educació del Govern de la Generalitat de Catalunya, Anna Simó, ha rebut aquesta setmana una delegació de l’Acellec encapçalada pel president, Pere Mulero, i el vicepresident del sector educatiu, Martí Garcia, que han estat acompanyats pel gerent, Pep Montes, i per la directora de Projectes, Nadine Van Loock. En el marc de la trobada, l’Acellec ha traslladat a la màxima responsable d’Educació del Govern de la Generalitat la necessitat que es reconegui explícitament l’activitat de les empreses del lleure educatiu com a sector econòmic i que les diferents àrees de l’administració millorin els seus espais de coordinació per atendre amb més eficàcia els serveis que es presten. També s’ha demanat que s’actuï conjuntament i de manera coordinada en els àmbits d’activitat en què el departament és competent com són el servei de temps de migdia, activitats extraescolars i colònies escolars.
Taula professional
L’Acellec ha exposat en primer lloc la proposta de crear la Taula Professional del Lleure Educatiu i Sociocultural en què haurien de ser presents els diferents departaments de l’administració que tenen competències en l’àmbit d’activitat de la patronal. Aquesta iniciativa es farà pública en el marc del primer Fòrum Econòmic i Social de l’Acellec, que tindrà lloc el proper 22 de maig, i en què intervindrà la directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Raquel Garcia.
Temps de migdia
Pel que fa al servei de temps de migdia, s’ha demanat a la conselleria la previsió d’aprovació del futur decret de menjador escolar, que no serà immediat perquè Educació vol estudiar el model de contractació més adequat per atendre el servei. En aquest sentit, s’ha tractat la prova pilot que es realitzarà en l'àmbit de la direcció territorial d'educació del Maresme-Vallès Oriental, amb l'aplicació d'un nou model d'acord marc. Sobre aquesta qüestió, els representants de l'Acellec han expressat els seus dubtes i preocupació sobre la idoneïtat d'aquest model de contractació per a gestionar serveis de menjador escolar, en els quals la qualitat del servei i la proximitat s'han de prioritzar per damunt del preu. Simó ha assegurat donarà a conèixer les característiques tècniques del nou model amb suficient antelació a l’Acellec i que tindrà l'oportunitat d'opinar i suggerir canvis i millores si és necessari.
També s’ha posat damunt la taula les dificultats derivades del retard en el pagament de les beques de menjador escolar, de la possibilitat que les AFA continuïn contractant el servei de menjador escolar, de la necessitat de millorar la dotació de monitoratge per a alumnat amb necessitats educatives especials i de garantir una millor coordinació entre els departaments d’Educació i Salut per promoure els hàbits saludables i les directrius dietètiques que es dicten des del Govern.
Activitats extraescolars
En paral·lel, s’ha demanat a la consellera quina previsió té el Departament d'Educació en relació amb l'anunci fet recentment sobre la posada en marxa de línies de suport per a la universalització de l'anomenada educació a temps complet que, en el cas del sector del lleure, es tradueix en la gestió d'activitats extraescolars. Anna Simó ha explicat que s'estan posant les bases del que serà un pla general d'actuació, però ara mateix és inicial i no té encara una definició precisa de continguts i mesures concretes. També ha aclarit que la hipotètica regulació de les activitats extraescolars va més enllà de les competències pròpies del Departament d'Educació i que ha d'implicar necessàriament altres àrees del Govern, com cultura o drets socials. L'Acellec ha demanat explícitament que sigui tinguda en compte a l'hora de planejar aquestes mesures de Govern i que es preservi l'activitat de les pime d'extraescolars, que actualment s'enfronten a un espai desregulat amb presència creixent d'entitats i empreses que competeixen exclusivament amb el preu i posen en risc, per tant, la qualitat dels serveis i les condicions laborals dels treballadors.
Colònies i educació
En l'àmbit de les colònies escolars, s’ha renovat el compromís del Departament d'Educació amb el projecte Colònies i Educació que s'haurà de traduir en una aportació econòmica per realitzar una recerca acadèmica que es concreti en l'anomenat llibre blanc de les colònies escolars. S’ha demanat també la creació d'un grup de treball mixt, integrat per representants del sector i tècnics de l'administració, per estudiar possibles mesures que garanteixin la continuïtat i millora de l'actual model de colònies escolars.
Finalment, Anna Simó va explicar que el grup d'experts creat per estudiar mesures de millora del sistema educatiu, després que les dades del darrer informe PISA atorguessin una baixa qualificació a Catalunya, és a punt de finalitzar el seu treball i que ben aviat exposaria al Parlament les seves conclusions. Ha aclarit que la composició de la comissió es va acordar entre els grups parlamentaris i que la seva conselleria se n'ha mantingut al marge per preservar la seva imparcialitat, amb la intenció d'assumir els continguts i propostes que se'n derivin.