notícies

Cases de colònies: educació i alimentació, agafades de la mà

20/06/2024

L'alimentació és un dels eixos fonamentals en l'oferta educativa de les cases de colònies i tot sovint és l'element diferencial dels projectes que fan una aposta decidida per la qualitat. Jaume Ramos és director comercial d'Eix Estels, una de les empreses del sector que treballa des de l'Acellec per aixecar el llistó qualitatiu del món de les colònies. Ens explica, en aquest article publicat a principis de juny de 2024 a la plataforma Restauración Colectiva, de quina manera es pot combinar la qualitat dietètica amb la voluntat educativa, inherent a totes les activitats de lleure de les pime. No només es tracta d'alimentar correctament infants i joves, sinó d'acompanyar-los en la presa de decisions, informades i autònomes, sobre la pròpia salut.
L’alimentació juga un paper fonamental en el benestar i la salut dels participants a les activitats i estades en cases de colònies.
 
Per aquesta raó, els responsables de les instal·lacions, així com els seus representants a l’Acellec (Associació Catalana d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura) han definit la qualitat alimentària com un objectiu estratègic, per a garantir que els nois i noies que participen a les colònies rebin els nutrients necessaris per a mantenir-se actius i gaudir al màxim de totes les activitats.
 
Una alimentació  saludable i una dieta equilibrada ajuden a mantenir nivells d’energia estables, millora la concentració i el rendiment físic, enforteix el sistema immunològic i contribueix indubtablement al desenvolupament adequat d’infants i joves.
 
Un esmorzar amb fruites fresques, iogurt natural i cereals integrals, un dinar amb amanides acolorides com a entrant i un sopar de peix en diferents formats, arròs i verdures rostides, resumeixen amb facilitat les bases d’un menú saludable, amb varietat i equilibri d’aliments nutritius.
 
Però més enllà de garantir menús equilibrats, és essencial afavorir una alimentació conscient. Les cases de colònies son un marc educatiu i de temps lliure, en el qual les activitats i les situacions quotidianes serveixen per a empoderar els seus participants, per a potenciar les seves competències i ajudar-los a crèixer. A educar-los, en definitiva.
 
Sandra Santiago, responsable operativa i de qualitat d’Eix Estels (una de les empreses associades a l’Acellec, que compta amb vuit cases de colònies en propietat) ens parla de la importància d’educar els hàbits alimentaris i de fer-ho des de la coherència. És per això que l’equilibri en els menús s’aconsegueix treballant la proposta alimentària de manera global, integrant la mirada dels experts nutricionistes, però també la dels monitors i educadors responsables i, per descomptat, de l’equip de cuina.
 
Aquesta educació és una component clau per a promoure el benestar a llarg termini dels nois i noies que participen a les estades en cases de colònies i, sobretot, per a apoderar-los i afavorir així que siguin ells els que prenen decisions dietètiques encertades i informades.
 
Una casa de colònies aporta un entorn ideal per a compartir i avivar la curiositat cap a aquesta qüestió (la importància de la nutrició, la planificació dels menjars i la preparació dels aliments) amb els nois i noies que participen tant a les colònies escolars, al llarg del curs acadèmic, com a les colònies de vacances.
 
Alejandro López, coordinador de projectes educatius d’Eix Estels, manifesta la gran oportunitat que es presenta durant les estades en cases de colònies per a implicar a nois i noies que participen en elles en activitats relacionades amb l’alimentació.
 
Des del punt de vista del coneixement, les activitats d’oci i temps lliure ofereixen un marc idoni per a descobrir els ingredients dels nostres menús, com s‘han cuinat, i comprendre l’origen de les nostres principals fonts d’alimentació. Es tracta, ens explica, de millorar l’alfabetització alimentària per a cultivar una relació positiva, sana i plaent amb una de les activitat essencials per a totes les persones: l’alimentació.
 
Avaluem amb les nois i noies els menús, llegim les etiquetes dels aliments i diferenciem entre opcions nutritives i menys nutritives. Aquestes activitats els aporten habilitats valuoses que tindran l’oportunitat de traslladar-se als seus hàbits alimentaris i enfortir, així, la seva salut i benestar futurs.
 
Una de les tradicions més consolidades al món de les cases de colònies consisteix a optar per incloure en els seus menús aliments frescos i de qualitat, promovent el consum de productes de proximitat, recolzant els productors locals i reduint, per tant, la petjada de carboni.
 
Les instal·lacions d’activitats en el lleure són també el marc idoni per aconseguir que nois i noies prenguin consciència individual i col·lectiva davant de l’impacte del malbaratament alimentari i per a promoure l’auto-responsabilitat de cadascun de nosaltres davant d’un dels reptes mundials més urgents i encara no solucionats.
 
Per aconseguir-ho, insisteix Sandra Santiago, és important aquesta mirada global, entendre que l’alimentació durant les colònies no és un moment al marge del valor educatiu sinó que es tracta d’un espai vital, que s’ha de treballar de manera transversal entre els equips de cuina, amb el responsable de qualitat i avaluació alimentària, els equips de monitors i els usuaris, nois i noies que assumeixen i consoliden finalment algunes consignes essencials:
 
- Millor servir poca quantitat per després repetir, que servir molt i haver de llençar
- Convertir el menjador en un espai d’aprenentatge
- Atendre les necessiitas sol·licitades
- Viure amb curiositat promovent la varietat en l’oferta alimentària
- Conviure amb respecte als companys, parlant sense crits.
 
Tot sovint oblidem que les activitats realitzades a les cases de colònies, tant les escolars com les d’estiu i vacances, com aquelles que s’organitzen per a les associacions de famílies d’alumnes, que recullen la major quantitat i volum d’activitat del sector, son essencials per aportar el seu alt valor experiencial i educatiu a l’alfabetització i consciència alimentària. Les interaccions que es produeixen en una estada de colònies a l’entorn de l’alimentació no són en cap cas banals, i adequadament aprofitades son un instrument educatiu de primer ordre en l’àmbit de la salut i el creixement dels seus joves usuaris.
 
Jame Ramos
Director Comercial d’Eix Estels
 
(aquesta article es va publiar a la plataforma Restauración Colectiva, el 05/06/2024)