El conveni del sector del lleure ja recull una jornada de 37,5 hores setmanals, de manera que aquesta part no incideix en la nostra realitat. Però aquesta llei proposa també un enduriment en el control del registre horari i això pot produir un greu perjudici, especialment a l'àmbit d'activitat de les colònies. Adjuntem el document que l'Acellec ha presentat a la consulta pública per si el volgeu agafar de referència i l'enllaç perquè pugueu fer la vostra aportació. Us animem a participar-hi. La data límit és el 7 de desembre.
Consulta pública
Document d'aportacions d'Acellec
Des de l'Acellec proposem aquestes mesures:
Aportacions generals
- Garantir amb caràcter general la preeminència de la negociació col·lectiva sectorial en la determinació final de les mesures que s'hagin d'aplicar.
- Establir mecanismes d'aplicació progressiva de les mesures que finalment s'adoptin.
- Que aquesta llei s'acompanyi amb mesures legislatives equivalents que condueixin a la reforma o flexibilització del model de contractació pública.
- En el cas que no sigui possible aprovar partides econòmiques públiques que s'ajorni l'aplicació de les mesures de manera indefinida o fins al moment que sigui possible aplicar-les de manera raonable.
Registre horari
- Aquest accés automàtic i remot per part de la ITSS suposaria una manifesta vulneració del dret a la llibertat d'empresa, a la privadesa i alhora comporta una presumpció implícita d'incompliment empresarial en matèria de jornada que entenem inadmissible.
- No es pot confondre l'exigència legal consistent que romanguin a disposició la Inspecció de Treball i Seguretat Social a un accés automàtic o remot als mateixos.
- La seva aplicació és inviable tenint en compte les diferents tipologies d'empreses, sectors d'activitat i ocupacions. En aquest sentit, és de destacar la casuística concreta del sector de l'oci educatiu i de les colònies i campaments en concret, en què l'obligació de registre de jornada es duu a terme mitjançant diferents sistemes per les empreses del sector.
- Garanteixi la preeminència de la negociació col·lectiva per determinar el model de gestió del registre.
- Que s'obri explícitament la possibilitat d'establir excepcions a la norma, sigui quina sigui, acordades sectorialment, en atenció a les singularitats i especials condicions dels serveis de determinats sectors d'activitat i, especialment de l'oci educatiu i les colònies i campaments.
- Possibilitat d'incloure-hi determinades activitats en el règim de jornada especial per flexibilitzar i adaptar la gestió i el control de la jornada a les especificitats raonades i bé justificades de determinats sectors d'activitat, i especialment de l'oci educatiu i les colònies i campaments.
Desconexió Digital
El dret a la desconnexió digital es troba regulat a l'article 88 de la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, no existint cap problemàtica sobre el contingut del mateix, ni pel que fa a la seva aplicació. No només això, sinó que a més, en base a això ia l'Acord Marc Europeu d'agents socials, han instaurat mesures en multitud de convenis col·lectius que milloren i formulen solucions pràctiques per a la seva aplicació efectiva en els llocs de treball.