13/05/2025
L'Acellec ha fet arribar al Síndic de Greuges un document que descriu amb detall els aspectes de l'informe La universalització del lleure educatiu a Catalunya amb els quals està en desacord. Segons el parer de l'entitat l'estudi realitzat per la síndica no recull la realitat empresarial del sector, que té un paper més que rellevant en la gestió dels serveis públics de lleure educatiu, indispensables per a qualsevol projecte que es plantegi la universalització d'aquest dret per als infants i els joves. Malgrat valorar positivament la globalitat de l'informe, l'Acellec considera que oblidar el paper que juguen les pimes del sector resta utilitat i eficàcia a l'esforç realitzat pel Síndic de Greuges.
El Síndic de Greuges de Catalunya va fer públic durant el mes d’abril l’informe La universalització del lleure educatiu a Catalunya, una anàlisi encertada de les virtuts i potencials del lleure educatiu, reconegut com una peça essencial de l’educació, entesa en sentit ampli. El document assenyala els reptes que té el món del lleure educatiu, centrats sobretot en la necessitat de fer-lo arribar a la totalitat de la població infantil i juvenil del país, i reclama a l’administració que es doti de les polítiques públiques i els recursos necessaris per combatre les desigualtats que en dificulten la universalització.
L’Acellec entén que l’informe contribueix a fer visible el lleure educatiu com un sector d’activitat essencial i estratègic per garantir el progrés social i material del país, però considera que s’obvia la dimensió econòmica del sector i que oculta el paper essencial que hi juguen les petites i mitjanes empreses, sense les quals la voluntat universalitzadora és literalment impossible. És en aquest sentit que l’Acellec expressa la seva preocupació per la manca de reconeixement institucional del sector professional i lamenta que el document no reculli la pluralitat de models que garanteixen el dret al lleure educatiu a Catalunya.
Tot i celebrar la voluntat de posar al centre el dret al lleure, l’Acellec lamenta que l’informe exclogui el sector empresarial de la seva anàlisi i que en cap moment es reconegui la seva tasca, malgrat ser un actor central en la provisió de serveis educatius fora de l’horari lectiu. En cap punt del document s’esmenta el terme empresa. L’Acellec considera que això fa invisible una part molt rellevant del sector que treballa amb equipaments, serveis i equips professionals regulats i, sovint, contractats per l’administració pública per a la prestació de serveis públics, que són essencials per a garantir el dret al lleure.
A més, el document indueix a la confusió perquè posa en dubte que el Conveni del Lleure Educatiu i Sociocultural de Catalunya sigui el marc de referència adequat per a la regulació dels professionals del sector, quan és una realitat plenament consolidada. L’Acellec ha fet arribar una carta a l’adjunta a la síndica per a la defensa dels drets dels infants i els adolescents, Aida C. Rodríguez, que ha liderat l’elaboració de l’informe, per expressar la preocupació de l’entitat per aquestes circumstàncies, acompanyada d’un document que repassa detalladament les objeccions de la patronal que representa la petita i mitjana empresa del sector a Catalunya.
El lleure educatiu de base voluntària i el conjunt d’entitats del tercer sector tenen un pes innegable que s’ha de reconèixer i impulsar, però la realitat del sector és molt més plural. L’origen de l’activitat econòmica vinculada al lleure educatiu es troba en el teixit emprenedor de la petita i mitjana empresa que, en l’actualitat, gestiona un percentatge probablement majoritari de serveis públics adreçats als infants i adolescents. Pretendre impulsar la universalització del lleure sense tenir-ho en compte és un exercici allunyat de la realitat que fa qüestionar, fins i tot, la utilitat de qualsevol estratègia o projecte que n’obviï l’existència.
En un altre sentit, l’Acellec celebra que el document de la síndica posi sobre la taula la necessitat de regular millor determinats serveis com les colònies escolars, les beques de menjador o la inclusió de vetlladors per a infants amb necessitats educatives especials, aspectes que són també centrals en les reivindicacions de l’associació. L’absència, fins al moment, d’una política institucional de caràcter global, ben articulada i dotada de recursos suficients, per avançar en l’objectiu de fer accessible el lleure per al comú de la ciutadania és un altre dels elements que l’informe destaca de manera encertada, en què l’Acellec dona ple suport.
Finalment, l’entitat demana a la síndica que reclami una revisió en profunditat dels espais de participació creats per desenvolupar les polítiques públiques en matèria de lleure educatiu, perquè hi estiguin representats tots els models d’intervenció, també el professionalitzat, i insta les institucions a reconèixer i valorar el conjunt del sector amb totes les seves formes de provisió i gestió.
Podeu consultar aquí el document d'anàlisi de l'informe que l'Acellec ha fet arribar al Síndic de Greuges.