notícies

L’Acellec fixa els set reptes del lleure educatiu professional en l’inici del curs escolar 25-26

10/09/2025

Una part significativa dels serveis de lleure van necessàriament lligats al sistema educatiu i a l’Acellec reclamem que el Departament d’Educació inclogui en la seva agenda de prioritats per al nou curs escolar les assignatures pendents per atendre com cal les necessitats d’empreses i professionals del sector. El curs 2025-2026 serà determinant per afrontar les millores que reclama el sistema educatiu, però les necessitats no només es produeixen a les aules.

A l’Acellec destaquem set reptes essencials que cal afrontar en relació amb els espais d’educació no formal, que formen part també del sistema educatiu, però que l’administració no atén amb la mínim diligència necessària.

El primer repte és donar compliment als compromisos contrets pel Govern durant el primer Fòrum Econòmic i Social de l’Acellec, que va tenir lloc a l’Ateneu Barcelonès el mes de febrer passat. Cal crear la Taula Professional del lleure Educatiu i Sociocultural i desplegar els espais de diàleg amb tots els agents del sector, convocats per l’associació empresarial a través del Fòrum Permanent.

El segon és el cobrament dins de terminis raonables de les beques menjador, amb procediments unificats, garanties d’eficàcia i amb mecanismes d’avançament o bestretes per part de l’administració pública.

El tercer és posar en valor la formació continuada entesa com l'eina que permet a les persones millorar les seves competències de forma constant amb programes de suport econòmic i logístic als municipis per garantir que la formació de monitors i directors de lleure arribi arreu de Catalunya, un instrument de qualitat per al sector i garantir el relleu generacional dels professionals.

El quart és la millora de la normativa i la regulació del lleure educatiu, amb la creació d’una normativa específica per a les activitats extraescolars, l’actualització del decret de menjadors escolars, la defensa d’un lleure educatiu estable durant tot el curs escolar i evitar situacions de competència deslleial per part d’actors que operen sense complir requisits normatius en les campanyes d’estiu.

El cinquè és l’adopció de mesures per fomentar les colònies escolars, la sostenibilitat de les quals és cada cop més fràgil a causa de les complexitats burocràtiques de l’administració i de les dificultats econòmiques de les famílies.

El sisè és vetllar per una contractació pública de qualitat i transparent que garanteixi la prioritat dels criteris qualitatius per damunt dels econòmics, establint mecanismes de seguiment i control de l’execució, fomentant la participació de les empreses petites i mitjanes en els concursos públics. 

I el setè consisteix en continuar avançant en la professionalització del sector, que fa necessari completar la negociació del conveni col·lectiu per tancar un nou acord que garanteixi l’equilibri entre la sostenibilitat de les empreses i la millora de les condicions laborals.

A l’Acellec assumim aquests reptes com a objectius indefugibles que s’han d’abordar durant el curs escolar que ara comença, però també com a oportunitats per seguir avançant conjuntament amb les empreses, administracions, entitats i professionals del sector. El nostre objectiu és consolidar el lleure educatiu com a part integrant de la comunitat educativa, amb un sector reconegut i prestigiat que es distingeixi per la qualitat i la professionalitat dels seus serveis.